Landscape architecture is the discipline concerned with mankind's conscious shaping of his external environment. It involves planning, design and management of the landscape to create, maintain, protect and enhance places so as to be both functional, beautiful and sustainable (in every sense of the word), and appropriate to diverse human and ecological needs. (ECLAS)
Obiettivi formativi
Il curriculum approfondisce percorsi di studio orientati alla interpretazione e conoscenza dei processi di pianificazione e progettazione paesaggistica con particolare attenzione alle due dimensioni chiave della sostenibilità della innovazione.
I campi di ricerca si riferiscono alla costruzione di strumenti culturali ed operativi per la formulazione di piani e progetti finalizzati alla conservazione attiva e inventiva dei luoghi patrimoniali e alla trasformazione sostenibile di spazi aperti e paesaggi stratificati.
La complessità strutturale e funzionale e la tran-scalarità spazio‐temporale del paesaggio sono i principi ai quali è rivolta attenzione prioritaria e costante nello studio e nella ricerca.
Ne consegue l’esigenza di un approccio transdisciplinare che è connaturato all'Architettura del Paesaggio.
Il collegio didattico del curriculum si avvale pertanto di una consolidata collaborazione con docenti di discipline afferenti alle scienze naturali ed agrarie, alla progettazione architettonica, alla pianificazione territoriale e all’urbanistica, secondo una consuetudine consolidata in tutta la filiera formativa fiorentina di Architettura del paesaggio. Fanno parte del collegio sia docenti provenienti dall’ateneo fiorentino che da altri atenei.
Programma formativo
Il corso prevede la seguente scansione generale degli studi:
La tipologia dell’attività formativa curriculare associa a quella comune del dottorato:
Educational objectives
The curriculum explores study paths geared towards developing processes for planning and designing landscapes and the relevant investigations.
The research fields refer to the landscape conception of management plans for the territory and the protection of restricted assets, and projects for landscape conservation, re-qualification and transformation.
The structural and functional complexity and the spatial-temporal transcaliarity of the landscape are priority principles to which constant attention is paid during study and research.
As a result there is a need for a transdisciplinary approach intrinsic to Landscape Architecture.
For this reason, staff teaching the curriculum benefit from consolidated cooperation with professors of disciplines pertaining to natural and agricultural sciences, architectural design, regional and urban planning, continuing a tradition of relationships also rooted in other courses dedicated to the discipline. The teaching staff is made up of professors from the University of Florence and other universities.
Educational programme
The course covers the following general study plan:
The curricular educational activities are associated with those common to the doctorate:
The PhD in Landscape Architecture curriculum promotes the ON LANDSCAPE Open Session international conference cycles.
* Immagine - Luca Lupi, Landscape VI, 2012, http://www.lucalupi.it
Anna Lambertini
Luigi Latini
Tessa Matteini
Emanuela Morelli
Gabriele Paolinelli
Carlo Peraboni
Fabio Salbitano
Carlalberto Amadori
Giacomo Dalla Torre
Leonardo Pilati
Eleonora Giannini